Οἱ Μεγάλες Ὧρες τῶν Θεοφανείων περιλαμβάνουν ἀναγνώσματα καί τροπάρια σχετικά μέ τήν ἑορτή. Κοινά τροπάρια ὅλων τῶν Ὡρῶν εἶναι τό Κοντάκιο καί τό «Ἀπεστρέφετο ποτέ» (κατά τό «Ἀπεγράφετο ποτέ» τῶν Χριστουγέννων):
«Ἀπεστρέφετο ποτέ, ὁ Ἰορδάνης ποταμός, τῇ μηλωτῇ Ἐλισαιέ, ἀναληφθέντος Ἠλιού, καί διῃρεῖτο τά ὕδατα ἔνθεν καί ἔνθεν. Καί γέγονεν αὐτῷ ξηρά ὁδός ἡ ὑγρά, εἰς τύπον ἀληθῶς τοῦ Βαπτίσματος, δι’ οὗ ἡμεῖς τήν ρέουσαν, τοῦ βίου διαπερῶμεν διάβασιν. Χριστός ἐφάνη, ἐν Ἰορδάνῃ, ἁγιάσαι τά ὕδατα».
«Ἐν τοῖς ρείθροις σήμερον τοῦ Ἰορδάνου, γεγονώς ὁ Κύριος, τῷ Ἰωάννῃ ἐκβοᾶ: Μή δειλιάσῃς βαπτίσαι με, σῶσαι γάρ ἥκω, Ἀδάμ τόν πρωτόπλαστον».
Τά περισσότερα τροπάρια ἀναφέρονται στό Βάπτισμα τοῦ Κυρίου ὡς ἀρχή καί βάση τοῦ δικοῦ μας βαπτίσματος. Ὁ Κύριος μέ τήν Βάπτισή Του ἔρχεται νά σώσει τό ἀνθρώπινο γένος («Ἀδάμ τόν πρωτόπλαστον»), νά φωτίσει τή ζωή μας.
«Ὅτε πρός Αὐτόν ἐρχόμενος ὁ Πρόδρομος, τόν Κύριον τῆς δόξης, ἐβόα θεωρῶν: Ἴδε, ὁ λυτρούμενος τόν κόσμον παραγέγονεν ἐκ φθορᾶς. Ἴδε, ρύεται ἡμᾶς ἐκ θλίψεως. Ἰδού, ὁ ἁμαρτημάτων ἄφεσιν χαριζόμενος, ἐπί γῆς ἐκ Παρθένου Ἁγνῆς ἐλήλυθε δι’ ἔλεον, καί ἀντί δούλων, υἱούς Θεοῦ ἐργάζεται, ἀντί δέ σκότους φωτίζει τό ἀνθρώπινον, διά τοῦ ὕδατος τοῦ Θείου Βαπτισμοῦ αὐτοῦ. Λοιπόν δεῦτε συμφώνως αὐτόν δοξολογήσωμεν, σύν Πατρί καί Ἁγίῳ Πνεύματι».
Μέχρι τά μέσα τοῦ 4ου αἰώνα ἡ Ἐκκλησία ἑόρταζε μαζί τή Γέννηση καί τήν Βάπτιση τοῦ Χριστοῦ στίς 6 Ἰανουαρίου, μέ τό ὄνομα Ἐπιφάνεια. Στό τέλος τοῦ 4ου αἰώνα (386 μ.Χ.) πρῶτος ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος μιλᾶ γιά τά Χριστούγεννα, χαρακτηρίζοντάς τα ὡς «μητρόπολιν πασῶν τῶν ἑορτῶν» καί ἀναφέρει ὅτι ἀπό τό 376 μ.Χ. ἔγινε γνωστή αὐτή ἡ ἑορτή ξεχωριστά στίς Ἐκκλησίες τῆς Ἀνατολῆς.
Ἔτσι διαμορφώθηκε τό «Δωδεκαήμερο», δηλαδή τό χρονικό διάστημα ἀπό τίς 25 Δεκεμβρίου ἕως τήν 6η Ἰανουαρίου, κατά τό ὁποῖο ἑορτάζουμε τά Χριστούγεννα (25 Δεκ.), τήν Περιτομή (1 Ἰαν.) καί τήν Βάπτιση (6 Ἰαν.)
Τι είναι οι Μεγάλες Ώρες;
Οἱ «Ὧρες» εἶναι ἀκολουθίες τῆς Ἐκκλησίας μας, πού ψάλλονται σέ συγκεκριμένες ὧρες τῆς ἡμέρας (γι’ αὐτό λέγονται καί Ὧρες), σύμφωνα μέ τόν βυζαντινό τρόπο μετρήσεως τοῦ χρόνου, πού ἀντιστοιχεῖ ὡς ἑξῆς: Πρώτη(Α) Ὥρα: περίπου 6-7 τό πρωί, Τρίτη(Γ): 9 τό πρωί, Ἕκτη(ΣΤ): 12 τό μεσημέρι, Ἐνάτη(Θ): 3 τό ἀπόγευμα. Κάθε ὥρα ἔχει τό θέμα της: Α΄: τό φῶς τῆς ἡμέρας καί τό φῶς τοῦ Χριστοῦ, Γ΄: κάθοδος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος(Πεντηκοστή), ΣΤ΄: ὥρα Σταύρωσης τοῦ Κυρίου, Θ΄: ὥρα θανάτου τοῦ Κυρίου. Περιλαμβάνουν καθημερινά: τρεῖς ψαλμούς, ἕνα τροπάριο μέ θεοτοκίο, προκείμενο ὥρας, τρισάγιο, τροπάρια καί μιά εὐχή σχετική μέ τό θέμα. Ψάλλονται βασικά στά μοναστήρια.
Στίς μεγάλες γιορτές (Μ. Παρασκευή, Χριστούγεννα, Θεοφάνεια) ἀλλάζουν ἐντελῶς μορφή καί ἐπιμηκύνονται.
Οἱ ψαλμοί εἶναι ἀνάλογοι τῶν ἑορτῶν, ὑπάρχουν περισσότερα ἐπίκαιρα τροπάρια, ὑπάρχουν ἀναγνώσματα ἀπό τήν Παλαιά καί τήν Καινή Διαθήκη. Γι’ αὐτό ὀνομάζονται καί Μεγάλες Ὧρες.
.
Του Αρχιμανδρίτη Αθανασίου Μισσού
απόσπασμα κειμένου-πηγή: Ασκητικόν
«Ἀπεστρέφετο ποτέ, ὁ Ἰορδάνης ποταμός, τῇ μηλωτῇ Ἐλισαιέ, ἀναληφθέντος Ἠλιού, καί διῃρεῖτο τά ὕδατα ἔνθεν καί ἔνθεν. Καί γέγονεν αὐτῷ ξηρά ὁδός ἡ ὑγρά, εἰς τύπον ἀληθῶς τοῦ Βαπτίσματος, δι’ οὗ ἡμεῖς τήν ρέουσαν, τοῦ βίου διαπερῶμεν διάβασιν. Χριστός ἐφάνη, ἐν Ἰορδάνῃ, ἁγιάσαι τά ὕδατα».
«Ἐν τοῖς ρείθροις σήμερον τοῦ Ἰορδάνου, γεγονώς ὁ Κύριος, τῷ Ἰωάννῃ ἐκβοᾶ: Μή δειλιάσῃς βαπτίσαι με, σῶσαι γάρ ἥκω, Ἀδάμ τόν πρωτόπλαστον».
Τά περισσότερα τροπάρια ἀναφέρονται στό Βάπτισμα τοῦ Κυρίου ὡς ἀρχή καί βάση τοῦ δικοῦ μας βαπτίσματος. Ὁ Κύριος μέ τήν Βάπτισή Του ἔρχεται νά σώσει τό ἀνθρώπινο γένος («Ἀδάμ τόν πρωτόπλαστον»), νά φωτίσει τή ζωή μας.
«Ὅτε πρός Αὐτόν ἐρχόμενος ὁ Πρόδρομος, τόν Κύριον τῆς δόξης, ἐβόα θεωρῶν: Ἴδε, ὁ λυτρούμενος τόν κόσμον παραγέγονεν ἐκ φθορᾶς. Ἴδε, ρύεται ἡμᾶς ἐκ θλίψεως. Ἰδού, ὁ ἁμαρτημάτων ἄφεσιν χαριζόμενος, ἐπί γῆς ἐκ Παρθένου Ἁγνῆς ἐλήλυθε δι’ ἔλεον, καί ἀντί δούλων, υἱούς Θεοῦ ἐργάζεται, ἀντί δέ σκότους φωτίζει τό ἀνθρώπινον, διά τοῦ ὕδατος τοῦ Θείου Βαπτισμοῦ αὐτοῦ. Λοιπόν δεῦτε συμφώνως αὐτόν δοξολογήσωμεν, σύν Πατρί καί Ἁγίῳ Πνεύματι».
********
Μέχρι τά μέσα τοῦ 4ου αἰώνα ἡ Ἐκκλησία ἑόρταζε μαζί τή Γέννηση καί τήν Βάπτιση τοῦ Χριστοῦ στίς 6 Ἰανουαρίου, μέ τό ὄνομα Ἐπιφάνεια. Στό τέλος τοῦ 4ου αἰώνα (386 μ.Χ.) πρῶτος ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος μιλᾶ γιά τά Χριστούγεννα, χαρακτηρίζοντάς τα ὡς «μητρόπολιν πασῶν τῶν ἑορτῶν» καί ἀναφέρει ὅτι ἀπό τό 376 μ.Χ. ἔγινε γνωστή αὐτή ἡ ἑορτή ξεχωριστά στίς Ἐκκλησίες τῆς Ἀνατολῆς.
Ἔτσι διαμορφώθηκε τό «Δωδεκαήμερο», δηλαδή τό χρονικό διάστημα ἀπό τίς 25 Δεκεμβρίου ἕως τήν 6η Ἰανουαρίου, κατά τό ὁποῖο ἑορτάζουμε τά Χριστούγεννα (25 Δεκ.), τήν Περιτομή (1 Ἰαν.) καί τήν Βάπτιση (6 Ἰαν.)
Τι είναι οι Μεγάλες Ώρες;
Οἱ «Ὧρες» εἶναι ἀκολουθίες τῆς Ἐκκλησίας μας, πού ψάλλονται σέ συγκεκριμένες ὧρες τῆς ἡμέρας (γι’ αὐτό λέγονται καί Ὧρες), σύμφωνα μέ τόν βυζαντινό τρόπο μετρήσεως τοῦ χρόνου, πού ἀντιστοιχεῖ ὡς ἑξῆς: Πρώτη(Α) Ὥρα: περίπου 6-7 τό πρωί, Τρίτη(Γ): 9 τό πρωί, Ἕκτη(ΣΤ): 12 τό μεσημέρι, Ἐνάτη(Θ): 3 τό ἀπόγευμα. Κάθε ὥρα ἔχει τό θέμα της: Α΄: τό φῶς τῆς ἡμέρας καί τό φῶς τοῦ Χριστοῦ, Γ΄: κάθοδος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος(Πεντηκοστή), ΣΤ΄: ὥρα Σταύρωσης τοῦ Κυρίου, Θ΄: ὥρα θανάτου τοῦ Κυρίου. Περιλαμβάνουν καθημερινά: τρεῖς ψαλμούς, ἕνα τροπάριο μέ θεοτοκίο, προκείμενο ὥρας, τρισάγιο, τροπάρια καί μιά εὐχή σχετική μέ τό θέμα. Ψάλλονται βασικά στά μοναστήρια.
Στίς μεγάλες γιορτές (Μ. Παρασκευή, Χριστούγεννα, Θεοφάνεια) ἀλλάζουν ἐντελῶς μορφή καί ἐπιμηκύνονται.
Οἱ ψαλμοί εἶναι ἀνάλογοι τῶν ἑορτῶν, ὑπάρχουν περισσότερα ἐπίκαιρα τροπάρια, ὑπάρχουν ἀναγνώσματα ἀπό τήν Παλαιά καί τήν Καινή Διαθήκη. Γι’ αὐτό ὀνομάζονται καί Μεγάλες Ὧρες.
.
Του Αρχιμανδρίτη Αθανασίου Μισσού
απόσπασμα κειμένου-πηγή: Ασκητικόν
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου