Γενικά.
Ο Μικρός και Μεγάλος Παρακλητικός Κανόνας στην Υπεραγία
Θεοτόκο, είναι από τις πιo λαοφιλείς ακολουθίες της Ελληνικής Ορθοδόξου
Εκκλησίας. Ονομάζονται «Παρακλητικοί» οι δύο κανόνες στην Υπεραγία Θεοτόκο,
επειδὴ οι πιστοί, τα αισθήματα των οποίων εκφράζουν οι κανόνες,
ικετεύουν και παρακαλούν την Παναγία με τις
μεσιτείες και πρεσβείες της προς τον φιλάνθρωπο Θεό και Υιό
της (»πολλὰ γὰρ ἰσχύει δέησις μητρὸς πρὸς εὐμένειαν
Δεσπότου») να ικανοποιήσει και να εκπληρώσει τα
φλέγοντα αιτήματα των προσευχών των προς αυτήν (»τάχυνον εἰς
πρεσβείαν καὶ σπεῦσον εἰς ἱκεσίαν…»).
Όπως αναφέρει ο καθηγητής Ιωάννης Φουντούλης,
οι δύο κανόνες ονομάζονται «Μικρὸς» ο α´ και «Μέγας» ο β´, ή Μικρὰ καὶ
Μεγάλη Παράκλησις, αν καὶ έχουν ίσο αριθμὸ τροπαρίων, τριάντα δύο
συνολικά ο καθένας , τέσσερα σε κάθε ωδή. Όμως τα
τροπάρια και οι ειρμοὶ του Μεγάλου Κανόνος
είναι εμφανώς εκτενέστερα. Ἀλλ᾿ αυτό, καθώς αναφέρει
ο ίδιος καθηγητής, δεν είναι αρκετὸ για να αιτιολογήσει το επίθετο «Μέγας» σ᾿
αυτόν. Ο σπουδαιότερος λόγος είναι άτι ο Μέγας αυτός Κανόνας
ψέλνεται πανηγυρικώτερα, ιδιαιτέρως κατὰ την περίοδο του Δεκαπενταυγούστου, όπως δείχνουν και τα
εξαποστειλάρια: «Απόστολοι εκ περάτων συναθροισθέντες ενθάδε, Γεθσημανῇ τῷ χωρίῳ
κηδεύσατέ μου τὸ σῶμα, καὶ σύ, Υἱέ καὶ Θεέ μου, παράλαβέ μου τὸ πνεῦμα».
Ελάχιστη έρευνα έχει γίνει πάνω στις ιστορικές συγκυρίες που
οδήγησαν στην ποίηση των δύο κανόνων όσο και στην τελική μορφολογία των
δύο Παρακλήσεων.
Το σίγουρο γεγονός της Ιστορίας των δύο Παρακλήσεων
είναι ότι ο Κανόνας της Μεγάλης Παρακλήσεως είναι ποίημα του Αυτοκράτορα
της Νικαίας Θεοδώρου Β’ Δούκα του Λασκάρεως. Ο τίτλος του δούκα μας
δείχνει ότι συνέθεσε τον Κανόνα πριν την ανάρρησή του
στον θρόνο της Νικαίας τον Νοέμβριο 1254.
Η ιστορία του μικρού Παρακλητικού Κανόνα και ο ποιητής
του.
Ο Μικρός παρακλητικός κανόνας, που είναι και ο πιο παλιός,
αποδίδεται από ορισμένους στο μοναχό Θεοστήρικτο, που έζησε τον έννατο αιώνα,
ενώ κάποιοι άλλοι πιστεύουν ότι είναι έργο του Μητροπολίτη Νικαίας Θεοφάνη του
Ομολογητή,του Γραπτού, που έζησε τον ίδιο αιώνα.
Αλλοι πάλιν τον αποδίδουν στον Αγιο Ιωάννη το Δαμασκηνό.
Στο εκκλησιαστικό βιβλίο ΩΡΟΛΟΓΙΟ γράφεται ότι ο Μικρός
Παρακλητικός Κανόνας είναι «Ποίημα Θεοστηρίκτου Μοναχού. Οι δε (υποστηρίζουν)
Θεοφάνους».Τα δύο αυτά ονόματα είναι ενδεχόμενο να συμπίπτουν στο ένα και το
αυτό πρόσωπο, με την έννοια ότι ο Θεοφάνης ήταν ο μετέπειτα μοναχός
Θεοστήρικτος.
Σύγχρονοι ειδικοὶ ερευνητές, (Νικόλαος Τωμαδάκης – Καθηγητὴς
Βυζαντινής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών – και Ιωάννης Φουντούλης
– Καθηγητής της Λειτουργικής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
–) διατυπώνουν τη γνώμη, ότι πρόκειται για ένα και το αυτὸ
πρόσωπο, που φέρει δύο ονόματα, το κοσμικόν του όνομα Θεοφάνης και το μοναχικό
του όνομα Θεοστήρικτος.
Νεώτερες έρευνες στο θέμα συγκλίνουν στην άποψη ότι ποιητής
του Μικρού Παρακλητικού κανόνος είναι ο Άγιος Θεοστήρικτος ο Ομολογητής.
Αυτός χρησιμοποιώντας τον ήδη γνωστό Κανόνα προς την Υπεραγία
Θεοτόκο του Θεοφάνους Γραπτού και άλλα λειτουργικά στοιχεία, όπως βιβλικά
αναγνώσματα, Ευαγγέλιο, έφτιαξε την Ακολουθία του Μικρού Παρακλητικού
Κανόνος. Ο Κανόνας του Θεοφάνους Γραπτού είχε ήδη εισαχθεί σαν
πρώτος κανών του όρθρου στις εορτές μεγάλων αγίων. Ο Θεοφάνης με την
σειρά του είχε χρησιμοποιήσει, προϋπάρχοντα στοιχεία από τον Κανόνα
του Ιωάννου Δαμασκηνού στην έγερση του Λαζάρου. Συγκεκριμένα είχε δανεισθεί
τους ειρμούς της α’, γ’, ζ καί η’ ωδής, ενώ τους υπολοίπους ή τους συνέθεσε
μόνος του ή τους δανείσθηκε από προγενέστερο λειτουργικό υλικό. Έτσι ο Μικρός
Παρακλητικός Κανών πήρε ανάλογη μορφή και σχήμα με τον ήδη υπάρχοντα Μεγάλο
Παρακλητικό Κανόνα
Πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου
http://www.diakonima.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου